Randvoorwaarde hierbij is dat er sprake is van een lessituatie waarin auditieve informatieoverdracht plaatsvindt.
Solo apparatuur neemt de stem van de leerkracht op dicht bij de mond, zendt de informatie via FM verbinding naar de ontvanger, en de ontvanger biedt het geluidssignaal rechtstreeks aan op het oor.
Het gebruik van de apparatuur zorgt ervoor dat de stem van de leerkracht onafhankelijk van de afstand tussen leerkracht en leerling op een constant geluidsniveau wordt aangeboden alsof de spraak met 70-80 dB bij het oor komt. Bij normale instelling van de apparatuur betekent dit dat dit geluid ruim boven het omgevingsgeluid uitkomt; dit resulteert in een verbetering van 20-30 dB in de signaal-ruis verhouding.
Doelen gebruik solo apparatuur:
● Het auditieve leersignaal voor de leerling toegankelijker maken (optimaliseren)
● Geen last meer van storende achtergrondgeluiden
● Hoog redundante spraak/informatie aanbieden
● Afstand bron/luisteraar overbruggen
● Minimaliseren van invloed akoestiek
● Aanbieden van het juiste spraakmodel (inslijpen, auditief bombardement)
De doelen en randvoorwaarden zijn bepalend voor de keuze in merk/type van de solo apparatuur.