Het is ingewikkeld, maar zeker niet onmogelijk om de vooruitgang van leerlingen met een individuele leerlijn te evalueren. Dat is de belangrijkste uitkomst van project GAS Geven: Doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs van het Expertisecentrum Nederlands. Goal Attainment Scaling blijkt een goede manier om individuele doelen te stellen voor deze leerlingen en om hun ontwikkelstappen (hoe klein ook) te volgen. Door zelf met GAS aan de slag te gaan, konden leerkrachten uitvinden hoe ze op deze manier formatief kunnen evalueren.
Steeds meer leerkrachten hebben te maken met leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte, zowel in het reguliere basisonderwijs als in het speciaal (basis)onderwijs. Soms verloopt de ontwikkeling op het gebied van taal, geletterdheid en communicatie van deze leerlingen erg vertraagd. Leerkrachten krijgen met de gebruikelijke instrumenten vaak niet genoeg informatie om te bepalen of hun manier van ondersteuning de gewenste groei oplevert.
Goal Attainment Scaling
In het project GAS Geven is bekeken hoe leerkrachten de vooruitgang van deze leerlingen regelmatig kunnen evalueren met de methodiek Goal Attainment Scaling (GAS). De leerkracht kan zo met formatieve evaluatie van ‘kleine’, individueel gestelde interventiedoelen de ontwikkeling van een leerling in kaart brengen. Deze evaluatie heeft drie kenmerken:
Met deze informatie kan de leerkracht vervolgens de aanpak/interventie bijstellen, en nieuwe, haalbare kortetermijndoelen stellen voor de leerling.