Een voornamelijk visuele handleiding voor taalonderwijs voor leerkrachten van groep een tot en met groep vier Met een of meer anderstalige kinderen in de groep, met kleurenfoto’s van de lessen in de praktijk en van materialen en met de toelichting voor de leerkracht: uitleg, vormen van aanbieding, oefenvormen, en hulpmiddelen (onder meer stickers, linten, gekleurde vellen). Veel materialen staan op de bijgevoegde cd, opdat u e.e.a. kunt laten zien op het digibord en/of afdrukken. Het boek bevat ook stadia van taalverwerving, waardoor u kunt aflezen of uw leerling een beginner, een halfgevorderde of een gevorderde spreker van het Nederlands is.
Anderstalige leerlingen ontvangen nauwelijks Nt2-onderwijs meer. Vanaf groep een wordt van de kinderen verwacht dat ze al Nederlands beheersen. Dat geldt zeker ook voor groep vier en hoger. De klassenleerkracht denkt dat de taalmethode ~ bedoeld voor Nederlandstalige leerlingen ~ ook geschikt is voor anderstalige kinderen. De nieuwere taalmethoden, zoals Taalverhaal, Taal in beeld en Taal op Maat bieden weliswaar een Nt2-lijn aan, maar de nadruk hiervan ligt op woordenschat, en dan vooral inhoudswoorden. Het grote obstakel is dat de meeste oefeningen dan wel de aangeboden leerstof een kennis van het Nederlands vooronderstellen die anderstalige kinderen niet hebben. Bovendien komen veel verschijnselen pas laat aan bod, terwijl de leerlingen deze al veel eerder kunnen leren…
De werkwijze bieden we ook in een tweedaagse cursus aan, zie Onderwijs.
Door het visuele aspect worden veel meer dingen duidelijk en doordat de anderstalige leerlingen dit reeds vanaf groep een structureel aangeboden zouden kunnen krijgen, leren ze meer en preciezer Nederlands.
Een greep uit de inhoud:
Bekijk ‘Zien is Snappen’ van Josée Coenen