Bij kinderen met een taalontwikkeling stoornis is het taal leervermogen aangedaan.
Het is een aangeboren neurobiologische ontwikkelingsstoornis waarbij taal minder goed wordt verwerkt in de hersenen. TOS komt bij ongeveer 1 op de 20 kinderen voor. Het komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes (verhouding 3:1).
TOS is een uitsluitingsdiagnose. Dit betekent dat TOS niet wordt veroorzaakt door een gehoorprobleem, lage intelligentie, meertaligheid of een aantoonbare neurologische aandoening.
TOS wordt ook niet veroorzaakt door onvoldoende taalinput. Wanneer een kind onvoldoende taalinput heeft gehad, spreken we over een blootstellingsachterstand. Een blootstellingsachterstand kan een kind nog inhalen; een taalstoornis blijft. Ongeveer 75% van de kinderen die op 5-jarige leeftijd een diagnose TOS heeft, heeft die diagnose op 12-jarige leeftijd nog steeds.
Kinderen met TOS vormen een gevarieerde groep. Dit houdt in dat de taalproblemen kunnen variëren in ernst en aard. Het ene kind met TOS kan alleen moeite hebben met het spreken, terwijl een ander kind met TOS problemen heeft met zowel het spreken als het begrijpen van taal.
Kenmerken van TOS
- Taalontwikkeling verloopt heel langzaam
- Slechte verstaanbaarheid
- Moeite met het begrijpen van taal
- Moeite met het spreken in goede zinnen
- Weinig woorden kennen
- Woordvindingsproblemen
- Kind kan overkomen als erg stil of snel boos
Het is van belang dat TOS zo vroeg mogelijk wordt gesignaleerd, zodat het kind op tijd de juiste ondersteuning krijgt.
Bijscholing & meer informatie
Er zijn verschillende manieren om professionals zelf te laten ervaren hoe het is om TOS te hebben.
Door het ervaringscircuit van Auris of de workshop TOS-beleving van Kentalis leer je als professional hoe moeilijk of frustrerend een TOS kan zijn voor een leerling, bijvoorbeeld als je niet kan zeggen wat je bedoelt. Dit zorgt voor herkenning en daardoor kun je als leerkracht de leerling nog beter begeleiden.
Ouders kunnen ook deelnemen aan deze ervaringscircuits/workshops. Daarnaast is er een versie voor kinderen. Klasgenoten kunnen in een aantal korte oefeningen ervaren wat het is om TOS te hebben en daardoor (meer) begrip opbrengen voor de leerling(en) met TOS in de klas.