(Huesman, E. & Sande, I. van de (2014).
De Signaleraar is een cd-rom voor basisschooldocenten, die hulp biedt bij het signaleren (herkennen) van logopedische stoornissen, en adviezen geeft over het omgaan met een kind met een logopedisch probleem in de klas.
Als leerkracht in het basisonderwijs kunt u een grote rol spelen bij het signaleren van problemen op spraak- en taalgebied.
Tijdige signalering is van groot belang voor het voorkomen van achterstanden op school en in de sociale ontwikkeling. Als een kind eenmaal zeven jaar is, kan een stoornis of een achterstand vaak niet helemaal weggewerkt worden!
Op De Signaleraar komen de volgende logopedische stoornissen aan bod:
Alle stoornissen worden kort inhoudelijk beschreven, met oorzaken en gevolgen. Per stoornis bevat De Signaleraar duidelijke signaleringslijsten. Ter verduidelijking bevat de cd-rom ruim 45 video- en geluidsfragmenten over de verschillende stoornissen. De Signaleraar geeft ook veel praktische adviezen over hoe je in de klas kunt inspelen op de logopedische stoornis van een kind. Per stoornis worden tips voor bruikbare materialen, websites en literatuur gegeven.
De cd-rom is samengesteld door logopedisten en deskundigen op gebied van Multimedia en design, in samenwerking met een grote groep basisschooldocenten en de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie. De Signaleraar is in het bijzonder bedoeld voor leerkrachten in het regulier basisonderwijs, PABO-studenten en studenten Logopedie, maar met name de praktische informatie is ook geschikt voor leerkrachten in het speciaal basisonderwijs.